wtorek, 23 listopada 2010

Nowości w KDE SC 4.6 cz. 10 - KDEGames

Po przeczytaniu tego artykułu zapewne niektórzy zaczną znów wylewać swoje żale na temat kulejącego rynku growej rozrywki dla Linuksa, należy jednak wziąć pod uwagę, że po gry typu casual sięga rocznie kilkaset razy więcej osób niż po World of Warcraft i FarmVille razem wzięci. Fakty są takie, że obecnie żaden system komputerowy nie może obejść się bez jakiegoś pasjansa lub sapera. Na szczęście dostrzegają to także twórcy KDE i ich centrum systemowej rozrywki - KDEGames, z wydania na wydanie powiększa się o nowe tytuły i poprawione wersje starszych pozycji.


 Z kosmetycznych zmian warto odnotować zmianę nazw gier KTron i KBattleship na odpowiednio: KSnakeDuel i Naval Battle. Zmian była podyktowana obawami o prawa autorskie do nazw. Wyboru nowych tytułów dokonali użytkownicy w specjalnej ankiecie.

Do tej pory nieznany jest los gry Knights, która miała dołączyć do zestawu. Autor pracuje intensywnie nad dopracowaniem rozgrywki sieciowej tych szachów oraz poprawianiu wizerunku dołączonych niedawno zegarów, które odmierzają czas rozrywki (mają integrować się wyglądem z analogowym zegarem systemowym).

Z technicznych spraw warto odnotować implementację do większości gier frameworka KGameRenderer odpowiadającego za jakość wyświetlanej grafiki w grach i stanowiącego od wydania 4.6 część libkdegames. Będzie on miał szczególne znaczenie w przypadku tworzenia przez społeczność tematów graficznych do niektórych gier.

Od wydania 4.6 do niektórych gier dołączą wreszcie efekty dźwiękowe (KPatience, Naval Battle) będzie to doskonałe uzupełnienie walorów graficznych i animacji i uzupełni brak na który narzekało wielu użytkowników.

Klickety
Klickety to nowy tytuł w zestawie KDEGames, choć tak właściwie tytuł nie jest wcale taki nowy bo jego wersja była już dostępna w KDE 3. Klickety ma jednak pracować już na nowych bibliotekach KDE 4. Gra stylem rozgrywki przypomina znane już wcześniej KSame (lub Same GNOME w wersji GTK+) dlatego autor postanowił połączyć obie gry w jedną całość. Od tej pory KSame będzie stanowił jeden z tematów dla Klickety.

Jeśli chodzi o samą rozgrywkę to według mnie wiele rzeczy zostało poprawionych od czasu kiedy ostatni raz grałem w KSame. Zmienił się domyślny układ na pionowy, gra z domyślnym stylem Klickety bardziej przypomina jakąś wariację Tetrisa. Nadal jednak ubolewam nad tym co już było wadą KSame, a zostało świetnie rozwiązane w Same Gnome, czyli możliwość zwiększenia ilości dostępnych elementów w grze (domyślnie 160 pionków), co przedłużyłoby czas rozgrywki. Gra jednak może się spodobać wielu amatorom niezobowiązującej rozrywki.


Palapeli

Domyślne Puzzle KDE także otrzymały kilka nowych ficzerów. Najważniejszy z nich to dodanie krawędzi symulujących wypukłość elementów. Teraz żetony bardziej przypominają te prawdziwe, a nie jak do tej pory wycięte z kartki z zeszytu. Poprawiono też wykrywanie krawędzi i dodano podświetlenie do aktualnie wybranego fragmentu zestawu. Niektórych fanów tej gry ucieszy możliwość przeciągania wielkości planszy gry myszą, a nie jak do tej pory puzzlem.




Wielbicieli tworzenia własnych zestawów może natomiast ucieszyć kilka dodatkowych kształtów (romboidalne, sześcio- i ośmmiokątne) pionków.



Wiele innych gier z zestawu KDEGames także otrzymało kilka ciekawych poprawek, niestety ja skupiłem się tylko na tych, które darzę szczególną sympatią. Tak więc nie miałem okazji jeszcze przetestować niektórych zmian wprowadzonych w innych tytułach tym bardziej, że nie nie mam pojęcia jak wyglądała ich sytuacja przed zmianami.

Więcej szczegółów na temat KDEGames w wersji 4.6 znajdziecie w Tabeli Rewizyjnej. Na temat zestawu KDEGames odsyłam na stronę: KDE Games Center.

Bonus

W nawiązaniu do poprzedniego artykułu na temat MeeGo Conference, deweloperzy postanowili także pokazać próbkę swoich umiejętności w kategorii "rozrywka". KDE Memory to nowy tytuł, który ma zagościć w zestawie w wydaniu KDE SC oznaczonym numerem 4.7. W tej chwili gra ma kilka dni więc nie ma co się po niej spodziewać rewelacji, jednak autor (Alex Pol) utworzył dla niej już repozytorium i zaprasza chętnych do współpracy zwłaszcza w dziedzinie tworzenia tematów i poprawy interfejsu oraz... ciekawszej nazwy dla tej pozycji.
Więcej informacji:

http://www.proli.net/2010/11/23/kde-memory-game-and-meego-conference/


=-=-=-=-= 
Powered by Blogilo